Welke zakelijke kosten mag ik aftrekken?
Hebt u inkomsten uit overig werk? Bij het berekenen van het resultaat mag u zakelijke kosten aftrekken. Privé-uitgaven zijn niet aftrekbaar.
Dit betekent bijvoorbeeld:
- Een privételefoonabonnement is niet aftrekbaar, maar de zakelijke gesprekken die u via dat abonnement voert wel.
- Een zakelijk telefoonabonnement is aftrekbaar. Belt u privé met uw zakelijke telefoon? Dan mag u de gesprekskosten die betrekking hebben op privé niet aftrekken.
Zie verder het Overzicht van mogelijk aftrekbare zakelijke kosten.
En lees hieronder wat u moet doen als u zakelijke kosten wilt aftrekken.
Mag ik de kosten in 1 keer aftrekken?
Dat hangt ervan af:
- Is uw aankoop goedkoper dan € 450? Of hebben uw kosten betrekking op 1 jaar? Dan trekt u ze in 1 keer af. Dat doet u in het jaar waarin u de kosten had.
Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor kleine kantoorartikelen en vakliteratuur. Of aan onderhoudskosten van uw auto. - Is uw aankoop € 450 of duurder én gebruikt u hem langer dan 1 jaar?
Bijvoorbeeld de aankoop van machines, auto’s en inventaris. Dan trekt u de kosten gespreid af over die jaren. Dat heet afschrijven. Daarbij houdt u ook rekening met de restwaarde van uw aankoop. Dat is de vermoedelijke waarde op het moment dat u uw aankoop niet meer kunt gebruiken voor uw werkzaamheden.
Voorbeeld
U koopt een professionele camera voor € 6.000 en gebruikt dit 5 jaar. Na die tijd is uw camera nog € 1.500 waard. Per jaar trekt u dan af: (€ 6.000 - € 1.500) : 5 = € 900.
Mag ik kosten aftrekken die ik maakte voordat ik startte met mijn werkzaamheden?
Ja, als u die kosten maar hebt gemaakt voor uw werkzaamheden. Bijvoorbeeld voor het verkennen van de markt. Of het inwinnen van advies.
Trek ik de kosten af mét of zónder btw?
Zónder btw, als u de btw kunt aftrekken in uw btw-aangifte.
Hoeft u geen btw-aangifte te doen? Of mag u de btw niet aftrekken in uw btw-aangifte? Trek dan de kosten inclusief btw af in uw aangifte inkomstenbelasting.
Bewaar ik bonnetjes en facturen?
Ja, dat moet u zeker doen. Want u moet ons kunnen laten zien dat u de kosten echt hebt gemaakt. En dat u ze hebt gemaakt voor uw werkzaamheden.